15 mars, 2011

Landskapsarkitekt på vift!

Precis som rubriken antyder så är jag i Rom där jag ska spendera de närmaste 3 veckorna. Jag är i den eviga staden som stipendiat genom Svenska Institutet för att genomföra en studie om idrottsplatser i Roms urbana landskap. Det är fantastiskt att få möjlighet att förena så många intressen på en och samma gång! Det blir mycket arkitektur, idrott, italienska och inte minst sagt god mat!

Det är riktigt varmt i Rom nu tycker jag som frusen nordbo, alla är dock inte benägna att hålla med mig eftersom många romare fortfarande går runt i dunjacka medan jag gått utan jacka idag. Men vid 20 grader och strålande solsken tycker iallafall jag att det är dags att hänga in dunjackan i garderoben. Eftersom värmen har kommit till Rom nu så lär det fullkomligt explodera i grönska de närmaste veckorna, något som jag verkligen ser fram emot. När jag kom hit i söndags möttes jag av Prunusar i full blom, härligt! I stadens stora park Villa Borghese har man planterat Prunus i grupper nära vintergröna lignoser där de kommer fram otroligt fint så här innan lövträden har slagit ut. Man har också använt Prunus som gatuträd på vissa ställen i Rom, kolla in bilderna nedan!

Arrividerci!



1 kommentar: