27 mars, 2011

Marknader, plataner och påven!

Idag är det sommarvärme i Rom! Det har varit på tok för varmt att traska runt i t-shirt, jeans och gympadojjor men det gör inget när det är så underbart väder. Idag blev det därmed också shorts-premiär på löprundan i Villa Borghese, härligt! De senaste dagarna har jag haft besök av en gammal kursare och vi har varvat turistande med besök på idrottsplatser. Vi besökte en hel del intressanta områden som jag berättar mer om någon annan dag.

Imorse begav jag mig mot Trastevere och marknaden Porta Portese som är öppen varje söndag. På Porta Portese kan man hitta det mesta (kläder, skor, väskor, böcker, köksredskap, dvd-filmer mm) längs en 1,5 km lång gata. En del bra saker men också mycket krimskrams och efter en stund tröttnade jag och gick över till Testaccio och Roma Farmers Market vilket passade mig bättre.

Efter en stund där begav jag mig till ett av dagens mål - en idrottsplats i Testaccio. Trodde jag iallafall... Det visade sig att man schaktat ur platsen och grävt ner en massa ledningar vilket får mig att misstänka att det ska byggas hus där istället. Trist, men tyvärr verklighet i städer där marken är dyr.


Istället gick jag över gatan till den protestantiska kyrkogården där Cestius pyramid finns och där bl a den brittiske poeten John Keats ligger begravd. Pyramiden är gravplats för Caius Cestius Epulo och byggdes ca 12 f Kr och enligt en inskription på ena sidan ska bygget ha tagit 330 dagar. Från början var pyramiden fristående men byggdes sedan in i de sk. aurelianska murarna.

Därefter begav jag mig tvärs över stan för att titta på en annan idrottsyta som inte heller var en yta för idrott. Det var en stor yta som på kartan såg ut som en fotbollsplan men väl där var det en asfalterad parkeringsyta/ödetomt. Nu ska jag istället skriva lite och sedan äta middag och prata om Roms översiktsplan med en kunnig svensk forskare här på institutet!


Efter de misslyckade idrottsytorna idag så gläder jag mig åt att platanerna nu har slagit ut, inte fullt men inom några dagar kommer det att vara alldeles grönt längs Tibern och många gator och piazzor här i Rom! Förutom detta så har jag också sett påven idag. På min promenad till Trastevere i förmiddags blev jag helt plötsligt stoppad vid en korsning av poliser. Alla var tvungna att stå stilla och efter några minuter börjar man ju undra vad det är som är så viktigt att man inte får gå vidare längs gatan. En liten stund senare kommer en poliseskort i full fart från Vatikanen och ingen mindre än påven och alla hans kardinaler svischade förbi oss. Väldigt märkligt tyckte jag när jag kollade på klockan - jag trodde han hade annat för sig kl 10 en söndag.

3 kommentarer:

  1. Jasså.. platanerna är på G. Då är våren igång på riktigt. /Therese

    SvaraRadera
  2. Ciao Bella! Vi är väääldigt avundsjuka dig... just nu snöar det och det blåser en isande vind. Ta med dig vårvärmen när du kommer hem nästa vecka! //Y

    SvaraRadera
  3. Ta med vårvärmen hem (mer korrekt: sommarvärmen) - check!
    Jag lovar att jag inte kommer att vilja åka hem utan den, det går fort att vänja sig...

    SvaraRadera